Chapter XXII
Of Lawful Oaths and Vows I. A lawful oath is part of religious worship,[1] wherein, upon just occasion, the person swearing solemnly calls God to witness what he asserts, or promises, and to judge him according to the truth or falsehood of what he swears.[2]
1) Deut10:20. 2) Ex20:7; Jer19:12; 2Cor1:23; 2Chr6:22, 23. II. The name of God only is that by which men ought to swear, and therein it is to be used with all holy fear and reverence.[3] Therefore, to swear vainly, or rashly, by that glorious and dreadful Name; or, to swear at all by any other thing, is sinful, and to be abhorred.[4] Yet, as in matters of weight and moment, an oath is warranted by the Word of God, under the New Testament as well as under the old;[5] so a lawful oath, being imposed by lawful authority, in such matters, ought to be taken.[6] 3) Deut6:13. 4) Ex20:7; Jer5:7; Mt5:34, 37; Jas5:12. 5) Heb6:16, 2Cor1:23; Is65:16. 6) 1Kgs8:31; Neh13:25, Ezra10:5. III. Whosoever takes an oath ought duly to consider the weightiness of so solemn an act, and therein to avouch nothing but what he is fully persuaded is the truth:[7] neither may any man bind himself by oath to any thing but what is good and just, and what he believes so to be, and what he is able and resolved to perform.[8] Yet it is a sin to refuse an oath touching any thing that is good and just, being imposed by lawful authority.[9] 7) Ex20:7, Jer4:2. 8) Gen24:2-3, 8-9. 9) Num5:19, 21; Neh5:12; Ex22:7-11. IV. An oath is to be taken in the plain and common sense of the words, without equivocation, or mental reservation.[10] It cannot oblige to sin; but in any thing not sinful, being taken, it binds to performance, although to a man's own hurt.[11] Not is it to be violated, although made to heretics, or infidels.[12] 10) Neh4:2; Ps24:4. 11) 1Sam25:22, 32-34; Ps15:4. 12) Gal17:16, 18, 19; Josh9:18, 19; 2Sam21:1. V. A vow is of the like nature with a promissory oath, and ought to be made with the like religious care, and to be performed with the like faithfulness.[13] 13) Is19:21; Eccl5:4-6; Ps61:8, 66:13, 14. VI. It is not to be made to any creature, but to God alone:[14] and that it may be accepted, it is to be made voluntarily, out of faith, and conscience of duty, in way of thankfulness for mercy received, or for the obtaining of what we want, whereby we more strictly bind ourselves to necessary duties: or, to other things, so far and so long as they may fitly conduce thereun15] 14) Ps76:11; Jer44:25, 26. 15) Deut23:21-23; Ps50:14; Gen28:20-22; 1Sam1:11; Ps66:13, 14, 132:2-5. VII. No man may vow to do any thing forbidden in the Word of God, or what would hinder any duty therein commanded, or which is not in his own power, and for the performance whereof he has no promise of ability from God.[16] In which respects, popish monastical vows of perpetual single life, professed poverty, and regular obedience, are so far from being degrees of higher perfection, that they are superstitious and sinful snares, in which no Christian may entangle himself.[17] 16) Acts23:12, 14; Mk6:26; Lev30:5, 8, 12, 13. 17) Mt19:11, 12; 1Cor7:2, 9; Eph4:28; 1Pet4:2; 1Cor7:23. |
제22장 : 합당한 맹세와 서원에 관하여
1.합당한 맹세는 경건한 예배에 규정된 한 요소이다.1) 이 맹세 행위는 예배 중 맹세자가 정당한 경우에 엄숙히 하나님을 불러 그가 단언하거나 약속한 것에 대해 증인이 되어 주시고, 그가 맹세한 것에 허위가 없는가 하나님께서 판단해 주시기를 구하는 것이다.2) 1) 신10:20. 2) 출20:7; 렘19:12; 고후1:23; 대하6:22, 23. 2.사람들은 하나님의 이름으로만 맹세할 수 있으며, 그 이름은 전적으로 경외하는 마음과 경건한 마음으로 사용해야 한다.3) 영광스럽고 두려운 이름을 망령되이 혹은 경솔하게 사용하면서 맹세하거나, 또는 어떤 다른 것을 들어서 맹세하는 것은 죄악되고 가증스런 일이다.4) 중대한 일에 있어서 맹세하는 것은 구약이나 신약에 하나님의 말씀으로 보장되어 있으므로5), 합당한 맹세는 적법한 권위에 의하여 요구되면 이행되어야 한다.6) 3) 신6:13. 4) 출20:7; 렘5:7; 마5:34, 37; 약5:12. 5) 히6:16, 고후1:23; 사65:16. 6) 왕상8:31; 느13:25, 스10:5. 3.맹세하는 자는 누구든지 맹세가 중대하고 엄숙한 행위라는 것을 마땅히 명심해야 한다. 자기가 진리라고 확신하게 된 것 이외에는 그 무엇이든지 맹세하여 공언하지 말 것이며,)7 누구든지 선하고 정당한 것, 자기가 옳다고 믿는 것, 자기가 행할 능력이 있거나 행하기로 작정한 것 이외의 것에 대해서 맹세하면 안된다.8) 그러나 선하고 의로운 것에 대한 맹세가 합법적인 권세로부터 요구되었을 때에 그것을 거절하는 것은 죄가 된다.9) 7) 출20:7, 렘4:2. 8) 창24:2-3, 8-9. 9) 민5:19, 21; 느5:12; 출22:7-11. 4.맹세는 애매 모호하지 않게, 분명하게, 평범하고 상식적인 말로 해야 한다.10) 맹세의 이행을 위하여 부득이 죄를 지어야 한다면 이는 잘못된 맹세이며, 또 죄 아닌 것을 맹세했을 경우에는 자신에게 해로울지라도 반드시 지켜야 한다. 11)비록 이단자나 불신자에게 맹세했을지라도 맹세는 지켜야 한다.12) 10) 렘4:2; 시24:4. 11) 삼상25:22, 32-34; 시15:4. 12) 겔17:16, 18, 19; 수9:18, 19; 삼하21:1. 5.서원은 그 성질상 맹세와 같다. 그러므로 그것도 역시 신앙에 따라 신중하게 해야 되며, 또한 그와 같이 신실하게 실천해야 된다.13) 13) 사19:21; 전5:4-6; 시61:8, 66:13, 14. 6.서원은 어떤 다른 피조물이 아닌 하나님 상대로만 하는 것이다.14) 그것이 하나님께 열납되기 위하여는 자원하는 마음으로, 믿음과 의무감으로, 하나님이 베푸신 긍휼에 감사하여, 또는 소원하는 것을 성취하기 위하여 자발적으로 해야 한다. 또 서원하는 자는 그 서원에 따르는 필요한 모든 의무 수행과 및 그와 관련된 일들에 더 엄격히 책임져야 한다.15) 14) 시76:11; 렘44:25, 26. 15) 신23:21-23; 시50:14; 창28:20-22; 삼상1:11; 시66:13, 14, 132:2-5. 7.그 누구도 하나님의 말씀에서 금지된 것이나, 하나님께서 명하신 의무에 방해되는 일, 그리고 서원자 자신의 힘으로 할 수 없고 또한 할 수 있도록 능력 주시겠다는 하나님의 약속도 없는 일을 서원해서는 안된다.16) 이런 측면에서 볼 때에 로마교에서 장려하는 수도승들의 종신독신 서원, 청빈생활 서원, 엄격한 수행 서원 등은 그것이 의미하는 고상한 수준의 완전한 성결에 이르게 하는 것이 아니라 도리어 미신적이며 범죄케 하는 올무이므로 그리스도인들이 이에 빠져서는 안 된다.17) 16) 행23:12, 14; 막6:26; 민30:5, 8, 12, 13. 17) 마19:11, 12; 고전7:2, 9; 엡4:28; 벧전4:2; 고전7:23. |