Chapter XXIV
Of Marriage and Divorce I. Marriage is to be between one man and one woman: neither is it lawful for any man to have more than one wife, nor for any woman to have more than one husband, at the same time.[1]
1) Gen2:24; Mt19:5, 6; Prov2:17. II. Marriage was ordained for the mutual help of husband and wife,[2] for the increase of mankind with a legitimate issue, and of the Church with an holy seed;[3] and for preventing of uncleanness.[4] 2) Gen2:18. 3) Mal2:15. 4) 1Cor7:2, 9. III. It is lawful for all sorts of people to marry, who are able with judgment to give their consent.[5] Yet it is the duty of Christians to marry only in the Lord.[6] And therefore such as profess the true reformed religion should not marry with infidels, papists, or other idolaters: neither should such as are godly be unequally yoked, by marrying with such as are notoriously wicked in their life, or maintain damnable heresies.[7] 5) Heb13:4; 1Tim4:3; 1Cor7:36-38. 6) Gen24:3-8. 7) Gen34:14; Ex34:16; Deut7:3, 4; 1Kgs11:4; Neh13:25-27; Mal2:11-12; 2Cor6:14-16. IV. Marriage ought not to be within the degrees of consanguinity or affinity forbidden by the Word.[8] Nor can such incestuous marriages ever be made lawful by any law of man or consent of parties, so as those persons may live together as man and wife.[9] The man may not marry any of his wife's kindred, nearer in blood then he may of his own: nor the woman of her husband's kindred, nearer in blood than of her own.[10] 8) Lev18; 1Cor5:1; Amos2:7. 9) Mk6:18; Lev18:24-28; Lev20:19-21. 10) Lev20:19-21 V. Adultery or fornication committed after a contract, being detected before marriage, gives just occasion to the innocent party to dissolve that contract.[11] In the case of adultery after marriage, it is lawful for the innocent party to sue out a divorce and, after the divorce,[12] to marry another, as if the offending party were dead.[13] 11) Mt1:18-20 12) Mt5:31, 32. 13) Mt19:9; Rom7:2, 3. VI. Although the corruption of man be such as is apt to study arguments unduly to put asunder those whom God has joined together in marriage: yet, nothing but adultery, or such wilful desertion as can no way be remedied by the Church, or civil magistrate, is cause sufficient of dissolving the bond of marriage:[14] wherein, a public and orderly course of proceeding is to be observed; and the persons concerned in it not left to their own wills, and discretion, in their own case.[15] 14) Mt19:8, 9; 1Cor7:15; Mt19:6. 15) Deut24:1-4. |
제24장 : 결혼과 이혼에 관하여
1.결혼은 한 남자와 한 여자 사이에 이루어져야 한다. 한 남자가 동시에 한 명 이상의 아내를 두는 것은 불법한 일이고, 한 여자가 동시에 한 명 이상의 남편을 두는 것도 마찬가지이다.1) 1) 창2:24; 마19:5, 6; 잠2:17. 2.결혼은 남편과 아내가 서로 돕기 위해,2) 합법적인 자녀의 생산에 의한 인류의 증가와 경건한 자손 의한 교회의 증가를 위해,3) 또 부정을 예방하기 위하여 제정되었다.4) 2) 창2:18. 3) 말2:15. 4) 고전7:2, 9. 3.분별력이 있어서 결혼에 합의할 수 있는 사람은 누구나 합법적으로 결혼할 자격이 있다.5) 그러나 오직 주 안에서 결혼해야 하는 것이 그리스도인의 의무이다.6) 그러므로 진정한 개혁주의 신앙을 소유자는 불신자나 천주교 신자나 기타 우상 숭배자와 결혼해서는 안되며, 또 생활면에서 노골적으로 악하거나 멸망 받을 만한 이단설을 주장하는 자와 경건한 자가 결혼함으로 멍애를 같이 해서는 안된다.)7 5) 히13:4; 딤전4:3; 고전7:36-38. 6) 창24:3-8. 7) 창34:14; 출34:16; 신7:3, 4; 왕상11:4; 느13:25-27; 말2:11-12; 고후6:14-16. 4.성경 말씀으로 금해져 있는 혈족이나 인척간에는 결혼할 수 없다.8) 그런 근친결혼은 세상법으로도 합법화되지 못하며 쌍방의 동의로도 정당화되지 못한다.9) 남자는 자기 자신의 골육지친 뿐 아니라 자기 아내의 골육지친 중의 아무와도 결혼해서는 안되고, 여자도 자기 자신의 골육지친 뿐 아니라 자기 남편의 골육지친과 결혼해서는 안된다.10) 8) 레18; 고전5:1; 암2:7. 9) 막6:18; 레18:24-28; 레20:19-21. 10) 레20:19-21 5.약혼한 후에 범한 간음이나 간통이 결혼 전에 발각되면 무흠한 측에서 그 약혼을 파기할 수 있다.11) 그리고 결혼한 후에 간음한 일이 있을 경우에는 무흠한 측에서 이혼 소송을 제기할 수 있고, 12)또 이혼한 후에 무흠한 측은 범죄한 측을 죽은 사람과 같이 여겨 다른 사람과 결혼할 수 있다.13) 11) 마1:18-20 12) 마5:31, 32. 13) 마19:9; 롬7:2, 3. 6.인간의 마음은 부패한 까닭에, 하나님이 짝지어 주신 사람들을 부당하게 가르려고 이혼사유에 대하여 변론하기 쉬우나, 결혼의 결속을 최소하기에 합당한 원인이란, 부부중 한 사람이 간음한 경우와 또는 고의적으로 자기 배필을 버려 교회나 행정부가 전혀 어떻게 화해시켜줄 도리가 없는 경우 뿐이다.14) 이혼을 할 경우에는, 어떤 이유로든지 그 당사자들의 개인적 의사와 결정에 맡길 것이 아니라 공적이고 법적인 질서와 절차를 경유해서 처리되어야 한다.15) 14) 마19:8, 9; 고전7:15; 마19:6. 15) 신24:1-4. |