Chapter XXIII
Of the Civil Magistrate I. God, the supreme Lord and King of all the world, has ordained civil magistrates, to be, under Him, over the people, for His own glory, and the public good: and, to this end, has armed them with the power of the sword, for the defence and encouragement of them that are good, and for the punishment of evil doers.[1]
1)Rom13:1-4; 1Pet2:13, 14. II. It is lawful for Christians to accept and execute the office of a magistrate, when called thereunto:[2] in the managing whereof, as they ought especially to maintain piety, justice, and peace, according to the wholesome laws of each commonwealth;[3] so, for that end, they may lawfully, now under the New Testament, wage war, upon just and necessary occasion.[4] 2) Prov8:15, 16; Rom13:1, 2, 4. 3) Ps2:10-12; 1Tim2:2; Ps82:3, 4; 2Sam23:3. 4) Lk3:14; Rom13:4; Mt8:9, 10; Acts10:1, 2; Rev17:14, 16. III. Civil magistrates may not assume to themselves the administration of the Word and sacraments; or the power of the keys of the kingdom of heaven;[5] yet he has authority, and it is his duty, to take order that unity and peace be preserved in the Church, that the truth of God be kept pure and entire, that all blasphemies and heresies be suppressed, all corruptions and abuses in worship and discipline prevented or reformed, and all the ordainances of God duly settled, administrated, and observed.[6] For the better effecting whereof, he has power to call synods, to be present at them and to provide that whatsoever is transacted in them be according to the mind of God.[7] 5) 2Chr26:18. 6) Is 49:23. 7) 2Chr19:8 IV. It is the duty of people to pray for magistrates,[8] to honor their persons,[9] to pay them tribute or other dues,[10] to obey their lawful commands, and to be subject to their authority, for conscience' sake.[11] Infidelity, or difference in religion, does not make void the magistrates' just and legal authority, nor free the people from their due obedience to them:[12] from which ecclesiastical persons are not exempted,[13] much less has the Pope any power and jurisdiction over them in their dominions, or over any of their people; and, least of all, to deprive them of their dominions, or lives, if he shall judge them to be heretics, or upon any other pretence whatsoever.[14] 8) 1Tim2:1, 2. 9) 1Pet2:17. 10) Rom13:7. 11) Tit3:1;Rom 13:5. 12) 1Pet2:13-14 ,16;Rom 13:1; 1Kgs2:25; Acts25:9-11, 2Pet2:10-11 13)Rom3:1 14)1Thes2:4 |
제23장 : 공직자에 관하여
1.전 세계의 대 주재요 왕이신 하나님께서는 그의 영광과 백성의 공익을 위하여 위정자들을 자기 밑에 세우사 백성들을 다스리게 하신다. 이를 위하여 칼의 힘으로 그들을 무장시키시고, 선행하는 자들을 보호하여 권장하고 악행 하는 자들을 벌하게 하셨다.1) 1) 롬13:1-4; 벧전2:13, 14. 2.그리스도인들이 공직에 임명되었을 때에 그것을 맡아 수행하는 것은 합당하다.2) 그 직무를 수행할 때에는 각기 나라의 건전한 법률에 따라서 경건과 공의와 평화를 유지하도록 힘써야 된다. 3)그 목적을 이루기 위하여, 신약시대인 오늘날에도, 정당하고 부득이한 경우에는 합법적인 전쟁을 수행할 수도 있다.4) 2) 잠8:15, 16; 롬13:1, 2, 4. 3) 시2:10-12; 딤전2:2; 시82:3, 4; 삼하23:3. 4) 눅3:14; 롬13:4; 마8:9, 10; 행10:1, 2; 계17:14, 16. 3.국가의 위정자는 예배시의 말씀 선포, 성례집행, 천국열쇠의 권세(교회 치리권)를 가지지 못한다.5) 그러나 (그는 교회를 봉사할 의무가 있으니, 모든 권세는 하나님께로부터 났기 때문이다. 그 봉사의 성격은) 교회 안에 통일과 화평이 보존되게 하며, 하나님의 진리가 순전하게 지켜지게 하며, 모든 불경건한 행위와 이단을 억제하고, 예배와 권징에 있어 모든 부패와 악습을 예방하고 개혁되도록 하며, 하나님의 거룩한 규례들이 합당하게 결정되고 집행, 준수되도록 하기 위해 명령을 발하는 것은 위정자의 권한이요 또한 의무이다.6) 이런 일들을 효과적으로 수행하기 위하여 그는 종교회의를 소집하고, 그 회의에 참석하여 회의에서 행해지는 것이 하나님의 뜻에 부합하게 되도록 협조할 권한이 있다7). 5) 대하26:18. 6) 이사야 49:23. 7) 대하19:8 4.위정자들을 위하여 기도하고, 그들의 인격을 존중해 주며,8) 세금과 기타 공과금을 납부하고,9) 그들의 적법한 명령에 순종하고,10) 양심적으로 그들의 권위에 순복하는 것은 백성의 의무이다11). 불신앙이나 종교의 차이로 말미암아 위정자의 적법한 권위를 무시하거나 마땅한 일에 순종하지 않으면 안된다.12) 이런 의무 수행에 교직자들도 예외는 아니다.13) 교황은 세속적 사항들에 있어서 각 나라의 위정자들이나 그 백성을 주장할 권리가 전혀 없다. 그들에게 이단 혹은 기타 과오가 있다는 판단 하에서도 그들의 통치권이나 생명을 빼앗을 아무런 권리도 없다.14) 8) 딤전2:1, 2. 9) 벧전2:17. 10) 롬13:7. 11) 딛3:1;롬 13:5. 12) 벧전2:13-14 ,16;롬 13:1; 왕상2:25; 행25:9-11, 벧후2:10-11 13)롬13:1 14)살전2:4 |