Chapter XX
Of Christian Liberty, and Liberty of Conscience |
제20장 : 그리스도인의 자유와 양심의 자유에 관하여
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I. The liberty which Christ has purchased for believers under the Gospel consists in their freedom from the guilt of sin, and condemning wrath of God, the curse of the moral law;[1] and, in their being delivered from this present evil world, bondage to Satan, and dominion of sin;[2] from the evil of afflictions, the sting of death, the victory of the grave, and everlasting damnation;[3] as also, in their free access to God,[4] and their yielding obedience unto Him, not out of slavish fear, but a child-like love and willing mind.[5] All which were common also to believers under the law.[6] But, under the New Testament, the liberty of Christians is further enlarged, in their freedom from the yoke of the ceremonial law, to which the Jewish Church was subjected;[7] and in greater boldness of access to the throne of grace,[8] and in fuller communications of the free Spirit of God, than believers under the law did ordinarily partake of.[9]
1) tIT2:14; 1Thes1:10; Gal3:13. 2) Gal1:4; Col1:13; Acts26:18; Rom6:14. 3) Rom8:28; Ps119:71; 1Cor15:54-57; Rom8:1. 4) Rom5:1, 2. 5) Rom8:14, 15; 1Jn4:18. 6) Gal3:9, 14. 7) Gal4:1, 3, 6, 7, 5:1; Acts15:10-11. 8) Heb4:14, 16, 10:19-22. 9) Jn7:38, 39; 2Cor3:13, 17, 18. II. God alone is Lord of the conscience,[10] and has left it free from the doctrines and commandments of men, which are, in any thing, contrary to His Word; or beside it, if matters of faith, or worship.[11] So that, to believe such doctrines, or to obey such commands, out of conscience, is to betray true liberty of conscience:[12] and the requiring of an implicit faith, and an absolute and blind obedience, is to destroy liberty of conscience, and reason also.[13] 10) Jas4:12; Rom14:4. 11) Acts4:19, 5:29; 1Cor7:23; Mt23:8-10; 2Cor1:24; Mt15:9. 12) Col2:20, 22, 23; Gal1:10, 2:4, 5, 5:1. 13) Rom10:17, 14:23; Is8:20. III. They who, upon pretence of Christian liberty, do practice any sin, or cherish any lust, do thereby destroy the end of Christian liberty, which is, that being delivered out of the hands of our enemies, we might serve the Lord without fear, in holiness and righteousness before Him, all the days of our life.[14] 14) Gal5:13; 1Pet2:16; 2Pet 22:19; Jn8:34; Lk1:74, 75. IV. And because the powers which God has ordained, and the liberty which Christ has purchased are not intended by God to destroy, but mutually to uphold and preserve one another, they who, upon pretence of Christian liberty, shall oppose any lawful power, or the lawful exercise of it, whether it be civil or ecclesiastical, resist the ordinance of God.[15] And, for their publishing of such opinions, or maintaining of such practices, as are contrary to the light of nature, or to the known principles of Christianity (whether concerning faith, worship, or conversation), or to the power of godliness; or, such erroneous opinions or practices, as either in their own nature, or in the manner of publishing or maintaining them, are destructive to the external peace and order which Christ has established in the Church, they may lawfully be called to account,[16] and proceeded against, by the censures of the Church. and by the power of the civil magistrate.[17] 15) Mt12:25; 1Pet2:13, 14, 16; Rom3:1-8; Heb13:17. 16) Rom1:32; 1Cor5:1, 5, 11, 13; 2Jn1:10, 11; 2Thes3:14;Tit1:13, 3:10; Mt18:15-17; 1Tim1:19-20, 2:2; 17)Rev2:14, 15, 20, 3:9. |
1.그리스도께서 복음 아래 있는 신자들을 위하여 값 주고 사신 자유는 죄책에서의 자유, 하나님의 정죄하시는 진노와 도덕적 율법의 저주에서의 해방이요,1) 이 악한 세상에서 사단의 결박과 죄악의 지배에서의 해방이며,또 환난과 사망2), 무덤이 주는 고통과 좌절감, 및 영원한 정죄로부터의 자유이다. 3)또한 이 자유는 그들이 하나님께 자유로이 나아가게 하고, 노예적 공포에서가 아니라 어린 아이 같이 단순하게 행하는 사랑과 자원하는 마음으로 하나님께 순종하게 한다5).
위의 모든 축복은 구약시대의 성도들도 누렸던 것이지만,6) 신약시대에는 신자들의 자유와 특권이 훨씬 더 증가되었으니 구약시대 이스라엘이 복속했던 의식법의 멍에에서 해방되었고,7) 구약시대의 성도들보다 더 담대하게 은혜의 보좌로 나아가며,8) 율법시대 성도들보다 더 풍성한 성령의 교통하심을 누린다.9) 1) 딛2:14; 살전1:10; 갈3:13. 2) 갈1:4; 골1:13; 행26:18; 롬6:14. 3) 롬8:28; 시119:71; 고전15:54-57; 롬8:1. 4) 롬5:1, 2. 5) 롬8:14, 15; 요일4:18. 6) 갈3:9, 14. 7) 갈4:1, 3, 6, 7, 5:1; 행15:10-11. 8) 히4:14, 16, 10:19-22. 9) 요7:38, 39; 고후3:13, 17, 18. 2.하나님만이 인간 양심의 주님이 되신다.10) 그러므로 신앙과 예배의 문제에 있어서, 하나님의 말씀에 위배되거나 거기서 이탈된 인간적인 교리나 계명으로부터 인간의 양심은 벗어날 자유가 있다11). 그러므로 그와 같은 인간적인 교리를 믿거나 그런 계명에 순종함은 양심의 참 자유를 배반하는 것이며12), 그런 맹신과 맹종을 요구함은 양심과 이성의 자유을 파괴하는 일이다.13) 10) 약4:12; 롬14:4. 11) 행4:19, 5:29; 고전7:23; 마23:8-10; 고후1:24; 마15:9. 12) 골2:20, 22, 23; 갈1:10, 2:4, 5, 5:1. 13) 롬10:17, 14:23; 사8:20. 3.그리스도인의 자유를 구실로 하여 죄를 범하거나 정욕을 따름은 그 자유의 목적을 파멸시키는 행위이다. 그리스도인의 자유의 목적은 원수들의 손에서 구원받아 평생토록, 두려움없이, 주님 앞에 거룩함과 의로움으로 주님을 섬기려는 것이다.14) 14) 갈5:13; 벧전2:16; 벧후2:19; 요8:34; 눅1:74, 75. 4.하나님께서 세상에 세우신 권세들과 그리스도께서 속량해 주신 (영적) 자유는 양자가 서로 상충파괴하는 것이 아니라 도리어 서로 세워 주고 보존하도록 하는 것이 하나님의 뜻이다. 그러므로 그리스도인의 자유를 구실로 삼아, 국가적인 것이든 교회적인 것이든 간에, 적법한 권세나 또는 그것의 합당한 법집행을 반대하는 자는 실제에 있어서 하나님의 규례를 반대함이다.15) 그런 반대적인 선전이나 운동 같은 것은 자연 계시에도 위배되고 이미 알려진 기독교의 신앙, 예배, 행위의 원리, 또는 경건의 능력에 반대된다. 다시 말하면 그런 그릇된 선전이나 행동은 그 성격으로 보든지 그 행위로 보든지 교회 안에 그리스도께서 세우신 평화와 질서를 파괴시키는 것이다.16) 그런 행위는 문책되어야 하며 교회의 권징과 국법의 다스림을 받아야 한다.17) 15) 마12:25; 벧전2:13, 14, 16; 롬3:1-8; 히13:17. 16) 롬1:32; 고전5:1, 5, 11, 13; 요이1:10, 11; 살후3:14; 딛1:13, 3:10; 마18:15-17; 딤전1:19-20, 2:2; 17)계2:14, 15, 20, 3:9. |