Chapter VII
Of God's Covenant with Man I. The distance between God and the creature is so great, that although reasonable creatures do owe obedience unto Him as their Creator, yet they could never have any fruition of Him as their blessedness and reward, but by some voluntary condescension on God's part, which He has been pleased to express by way of covenant.[1]
1) Is40:13-27; Job9:32, 33; 1Sam2:35; PS113:5, 6, 100:2, 3; Job22:1, 3, 35:7, 8; Lk17:10; Acts17:24, 25. II. The first covenant made with man was a covenant of works,[2] wherein life was promised to Adam; and in him to his posterity,[3] upon condition of perfect and personal obedience.[4] 2) Gen2:16, 17; Gal3:10; Hos6:7; Rom5:12, 19; 1Cor15:22, 47. 3) Gal3:12. 4) Rom10:5, 5:12-20. III. Man, by his fall, having made himself incapable of life by that covenant, the Lord was pleased to make a second,[5] commonly called the covenant of grace; wherein He freely offers unto sinners life and salvation by Jesus Christ; requiring of them faith in Him, that they may be saved,[6] and promising to give unto all those that are ordained unto eternal life His Holy Spirit, to make them willing, and able to believe.[7] 5) Gal3:21; Rom8:3, 3:20, 21; Gen3:15; Is42:6. 6) Mk16:15, 16; Jn3:16; Rom10:6, 9; Gal3:11. 7) Ezek36:26, 27; Jn6:37, 44, 45; Lk11:13; Gal3:14. IV. This covenant of grace is frequently set forth in scripture by the name of a testament, in reference to the death of Jesus Christ the Testator, and to the everlasting inheritance, with all things belonging to it, therein bequeathed.[8] 8)Heb9:15, 7:22,Lk 22:20, 1Cor11:25 V. This covenant was differently administered in the time of the law, and in the time of the Gospel:[9] under the law it was administered by promises, prophecies, sacrifices, circumcision, the paschal lamb, and other types and ordinances delivered to the people of the Jews, all foresignifying Christ to come;[10] which were, for that time, sufficient and efficacious, through the operation of the Spirit, to instruct and build up the elect in faith in the promised Messiah,[11] by whom they had full remission of sins, and eternal salvation; and is called the Old Testament.[12] 9) 1Cor3:6-9. 10) Heb8, 9, 10; Rom4:11; Col2:11, 12; 1 Cor5:7. 11) 1Cor10:1-4; Heb11:13; Jn8:56. 12) Gal3:7-9, 14. VI. Under the Gospel, when Christ, the substance,[13] was exhibited, the ordinances in which this covenant is dispensed are the preaching of the Word, and the administration of the sacraments of Baptism and the Lord's Supper:[14] which, though fewer in number, and administered with more simplicity, and less outward glory, yet, in them, it is held forth in more fullness, evidence, and spiritual efficacy,[15] to all nations, both Jews and Gentiles;[16] and is called the New Testament.[17] There are not therefore two covenants of grace, differing in substance, but one and the same, under various dispensations.[18] 13) Col2:17. 14) Mt28:19, 20; 1Cor11:23-25. 15) Heb12:22-27; Jer31:33-34. 16) Mt28:19; Eph2:15-19. 17) Lk22:20. 18) Gal3:14, 16; Acts15:11; Rom3:21-23, 30; Ps32:1; Rom4:3, 6, 16, 17, 23, 24; Heb13:8. |
제 7장 : 사람과 맺으신 하나님의 언약에 관하여
1.하나님과 피조물과의 거리가 너무나 커서 비록 이성적 피조물들일지라도 창조주로서의 하나님에게 오직 순종할 의무만을 가지고 있다. 그러나 그들은 하나님께서 주시는 축복과 상급을 자신들의 의무를 수행한 결과로 얻을 수 없으며, 오직 하나님께서 스스로 자기를 낮추심에 의해서만 그것을 얻을 수 있었는데 하나님은 그것을 언약의 방법으로 표현하시기를 기뻐하셨다.1) 1) 사40:13-27; 욥9:32, 33; 삼상2:35; 시113:5, 6, 100:2, 3; 욥22:1, 3, 35:7, 8; 눅17:10; 행17:24, 25. 2.사람과 맺은 최초의 언약은 행위언약이었으니2) 이 언약에 따라서 완전하고, 자발적인 순종을 조건으로3) 하여 아담과 아담이 대표하는 그의 후손들에게 생명이 약속되었다.4) 2) 창2:16, 17; 갈3:10; 호6:7; 롬5:12, 19; 고전15:22, 47. 3) 갈3:12. 4) 롬10:5, 5:12-20. 3.사람이 타락함으로 행위언약으로는 생명에 이를 수 없게 되었다. 그러므로 하나님께서는 그 기쁘신 뜻대로 은혜언약이라고 부르는 제 2의 언약을 맺으셨다.5) 여기에서 하나님께서는 죄인들에게 예수 그리스도로 말미암은 영생과 구원을 거저 제공하시어 그들이 구원을 얻기 위해 그리스도를 믿을 것을 그들에게 요구하시고,6) 영생을 주시기로 예정된 모든 사람들에게 성령을 주셔서 그들로 하여금 자원하여 믿도록 해 주시었다.7) 5) 갈3:21; 롬8:3, 3:20, 21; 창3:15; 사42:6. 6) 막16:15, 16; 요3:16; 롬10:6, 9; 갈3:11. 7) 겔36:26, 27; 요6:37, 44, 45; 눅11:13; 갈3:14. 4.이 은혜언약은 유언의 내용으로 성경에 해설되어 있다. 이는 유언자이신 예수 그리스도의 죽으심과, 유언으로 증여된 영원한 기업과 그 기업에 속한 모든 것을 포괄할 내용이다.8) 8)히9:15, 7:22,눅 22:20, 고전11:25 5.은혜언약은 율법 시대와 복음시대에 서로 다르게 집행되었다.9) 율법시대에 유대 민족에게 실시된 것은 약속, 예언, 제사, 할례, 유월절 어린양, 기타 다른 모형들과 규례들이다. 이것들은 장차 오실 그리스도의 예표로서10) 성령의 역사로 말미암아 그 시대의 택한 백성을 약속된 메시아 신앙으로 육성하기에 충분하였고 또 유효하였다.11) 이 메시아에 의하여 유대 백성들은 온전한 사죄와 온전한 구원을 받았다. 이것을 가리켜 구약이라고 부른다.12) 9) 고후3:6-9. 10) 히8, 9, 10; 롬4:11; 골2:11, 12; 고전5:7. 11) 고전10:1-4; 히11:13; 요8:56. 12) 갈3:7-9, 14. 6.실체이신 그리스도께서13) 나타나신 복음시대에는 언약을 시행하는 규례로 설교와 성례(세례와 성찬) 뿐이다.14) 이 규례의 수가 적고, 그 사역양상이 비교적 단순하고, 외관상 화려하지도 않으나 이 언약은 더욱 충만하게, 또 명확하게 영적 효력을15) 모든 나라(유대인과 이방인)에 나타낸다16). 이것을 신약이라고 부른다.17) 이처럼 두 시대의 계시형태는 서로 다르지만 그 언약들이 실질적으로 하나요 동일하다.18) 13) 골2:17. 14) 마28:19, 20; 고전11:23-25. 15) 히12:22-27; 렘31:33-34. 16) 마28:19; 엡2:15-19. 17) 눅22:20. 18) 갈3:14, 16; 행15:11; 롬3:21-23, 30; 시32:1; 롬4:3, 6, 16, 17, 23, 24; 히13:8. |