Chapter XI
Of Justification I. Those whom God effectually calls, He also freely justifies;[1] not by infusing righteousness into them, but by pardoning their sins, and by accounting and accepting their persons as righteous; not for any thing wrought in them, or done by them, but for Christ's sake alone; nor by imputing faith itself, the act of believing, or any other evangelical obedience to them, as their righteousness; but by imputing the obedience and satisfaction of Christ unto them,[2] they receiving and resting on Him and His righteousness by faith; which faith they have not of themselves, it is the gift of God.[3]
1) Rom8:30, 3:24. 2) Rom4:5-8; 2Cor5:19-21; Rom3:22, 24, 25, 28; Tit3:5, 7; Eph1:7; Jer23:6; 1Cor1:30 31; Rom5:17-19. 3) Acts10:44; Gal2:16; Phil3:9; Acts13:38, 39; Eph2:7, 8. II. Faith, thus receiving and resting on Christ and His righteousness, is the alone instrument of justification:[4] yet is it not alone in the person justified, but is ever accompanied with all other saving graces, and is no dead faith, but works by love.[5] 4) Jn1:12; Rom3:28, 5:1. 5) Jas2:17, 22, 26; Gal5:6. III. Christ, by His obedience and death, did fully discharge the debt of all those that are thus justified, and did make a proper, real and full satisfaction to His Father's justice in their behalf.[6] Yet, in as much as He was given by the Father for them;[7] and His obedience and satisfaction accepted in their stead;[8] and both, freely, not for any thing in them; their justification is only of free grace;[9] that both the exact justice, and rich grace of God might be glorified in the justification of sinners.[10] 6) Rom5:8-10, 19; 1Tim2:5, 6; Heb10:10, 14; Tit9:24, 26; Is53:4-6, 10-12. 7) Rom8:32. 8) 2Cor5:21; Mt3:17; Eph5:2. 9) Rom3:24; Eph1:7, 4. 10) Rom3:26; Eph2:7. IV. God did, from all eternity, decree to justify all the elect,[11] and Christ did, in the fullness of time, die for their sins, and rise again for their justification:[12] nevertheless, they are not justified, until the Holy Spirit does, in due time, actually apply Christ unto them.[13] 11)) Gal3:8; 1Pet1:2, 19, 20; Rom8:30. 12) Gal4:4; 1Tim2:6; Rom4:25. 13) Col1:21, 22; Gal2:16; Tlt3:4-7. V. God does continue to forgive the sins of those that are justified;[14] and although they can never fall from the state of justification,[15] yet they may, by their sins, fall under God's fatherly displeasure, and not have the light of His countenance restored unto them, until they humble themselves, confess their sins, beg pardon, and renew their faith and repentance.[16] 14) Mt6:12; 1Jn1:7, 9, 2:1, 2. 15) Lk22:32; Jn10:28; Heb10:14. 16) Ps89:31-33, 51:7-12, 32:5; Mt26:75; 1Cor11:30, 32; Lk1:20. VI. The justification of believers under the Old Testament was, in all these respects, one and the same with the justification of believers under the New Testament.[17] 17) Gal3:9, 13, 14; Rom4:22-24; Heb13:8. |
제11장 : 칭의에 관하여
1.하나님께서는 효과적으로 부르신 자들을 값없이 의롭다고 간주하신다.1) 이 칭의의 근거는, 그들 속에 의를 주입하심이 아니라 그들의 죄를 용서하시고 더 나아가 그들의 인격을 의롭다고 간주하시어 기쁘게 받아 주심이다. 하나님께서 이렇게 하심은 그들 안에 무엇이 이루어졌거나 그들이 무엇을 성취하였기 때문이 아니라 다만 그리스도 때문이다. 다시 말해서 믿음 자체나 믿음의 행위나 기타 신앙적 순종을 그들의 의라고 불러 주심이 아니고 다만 그리스도의 순종으로 성취하신 의와 및 그의 만족한 속상을 그들에게 전가시키심이다. 2)그들은 그저 믿음으로 그리스도를 영접하고 그의 의를 받아 그에 의지할 뿐이다. 이 믿음도 그들 자신에게서 난 것이 아니고 하나님의 선물이다.3) 1) 롬8:30, 3:24. 2) 롬4:5-8; 고후5:19-21; 롬3:22, 24, 25, 28; 딛3:5, 7; 엡1:7; 렘23:6; 고전1:30, 31; 롬5:17-19. 3) 행10:44; 갈2:16; 빌3:9; 행13:38, 39; 엡2:7, 8. 2.이와 같이 그리스도와 그의 의를 받아들여 의지함에 있어서 믿음은 칭의( 의 유일한 방편이다4). 그러나 그 믿음은 칭의된 그 사람 안에 고립되어 있는 것이 아니고 구원 성취에 필요한 모든 다른 은혜들을 믿음의 열매로 동반하니, 이처럼 믿음은 죽은 것이 아니고 사랑으로 역사한다.5) 4) 요1:12; 롬3:28, 5:1. 5) 약2:17, 22, 26; 갈5:6. 3.그리스도께서는 그의 순종과 죽으심으로 칭의 되는 모든 자들의 죄값을 충분히 지불하셨다. 그 결과 그들을 위하여 하나님의 공의를 합당하고 참되고 충분한 보상으로 만족시키셨다.6) 성부께서는 값없이 그리스도를 그들에게 주셨고,7) 또 그리스도의 순종과 그의 만족한 속상을 값없이 그들 대신으로 수납하신 것이다.8) 이것은 그들 안에 있는 무엇 때문이 아니므로 그들의 칭의는 거저 주신 하나님의 은혜이다.9) 그리하여 하나님의 엄정하신 공의와 그의 풍성하신 은혜는 죄인들이 받은 칭의로 인하여 영광을 나타내신 것이다.11) 6) 롬5:8-10, 19; 딤전2:5, 6; 히10:10, 14; 단9:24, 26; 사53:4-6, 10-12. 7) 롬8:32. 8) 고후5:21; 마3:17; 엡5:2. 9) 롬3:24; 엡1:7, 4. 10) 롬3:26; 엡2:7. 4.하나님의 구원 역사에 있어서 성부 하나님은 영원 전에 모든 택한 자들을 의롭다 하시기로 예정하셨고,11) 그리스도는 때가 차매 그들의 죄를 인하여 죽으셨다가 그들의 칭의를 위하여 부활하셨다.12) 그렇지만 그들이 의롭다 함을 받는 것은 성령께서 때를 따라 실제로 그리스도의 은혜를 그들에게 적용시키실 때에 비로소 실현된다.13) 11)) 갈3:8; 벧전1:2, 19, 20; 롬8:30. 12) 갈4:4; 딤전2:6; 롬4:25. 13) 골1:21, 22; 갈2:16; 딛3:4-7. 5.하나님은 의롭다 하심을 입은 자들의 죄를 계속해서 용서해 주신다.14) 그들이 범죄 한다 해도 칭의의 상태에서 떨어지게 되는 일은 없다.15) 그러나 그들의 범죄로 말미암아 하나님의 부성적인 진노 아래 떨어지게 된다. 그런 때에 그들이 자신을 낮추고 죄를 자백하며 용서를 빌고 믿음과 회개를 새롭게 하기까지는 하나님의 얼굴빛을 자기들에게로 회복하지 못한다.16) 14) 마6:12; 요일1:7, 9, 2:1, 2. 15) 눅22:32; 요10:28; 히10:14. 16) 시89:31-33, 51:7-12, 32:5; 마26:75; 고전11:30, 32; 눅1:20. 구약시대 성도들의 칭의는 모든 면에 있어서 신약시대 성도들의 칭의와 동일하다.17) 17) 갈3:9, 13, 14; 롬4:22-24; 히13:8. |