Chapter III
Of God's Eternal Decree I. God from all eternity, did, by the most wise and holy counsel of His own will, freely, and unchangeably ordain whatsoever comes to pass;[1] yet so, as thereby neither is God the author of sin,[2] nor is violence offered to the will of the creatures; nor is the liberty or contingency of second causes taken away, but rather established.[3]
1). Eph 1.11, Rom 11.33, Heb 6.17, Rom 9.15,18, 2). Jas 1.13-14, 17, 1 Jn 1.5 3). Acts 2.23, Mt 17.12, Acts 4.27-28, Jn 19.11, Prv 16.33 II. Although God knows whatsoever may or can come to pass upon all supposed conditions;[4] yet has He not decreed anything because He foresaw it as future, or as that which would come to pass upon such conditions.[5] 4). Acts 15.18, 1 Sm 23.11-12, Mt 11.21,23 5). Rom 9.11,13, 15-16, 18, III. By the decree of God, for the manifestation of His glory, some men and angels[6] are predestinated unto everlasting life; and others foreordained to everlasting death.[7] 6). 1 Tm 5.21, Mt 25.31,41 7). Rom 9.22-23, Eph 1.5-6, Prv 16.4 IV. These angels and men, thus predestinated, and foreordained, are particularly and unchangeably designed, and their number so certain and definite, that it cannot be either increased or diminished.[8] 8). 2 Tm 2.19, Jn 13.18, 10.14-16,27-29. V. Those of mankind that are predestinated unto life, God, before the foundation of the world was laid, according to His eternal and immutable purpose, and the secret counsel and good pleasure of His will, has chosen, in Christ, unto everlasting glory,[9] out of His mere free grace and love, without any foresight of faith, or good works, or perseverance in either of them, or any other thing in the creature, as conditions, or causes moving Him thereunto;[10] and all to the praise of His glorious grace.[11] 9) Eph1:4, 9, 11; Rom8:30; 2Tim1:9; 1Thes5:9. 10) Rom9:11, 13, 16; Eph1:4, 9. 11) Eph1:6, 12. VI. As God has appointed the elect unto glory, so has He, by the eternal and most free purpose of His will, foreordained all the means thereunto.[12] Wherefore, they who are elected, being fallen in Adam, are redeemed by Christ,[13] are effectually called unto faith in Christ by His Spirit working in due season, are justified, adopted, sanctified,[14] and kept by His power, through faith, unto salvation.[15] Neither are any other redeemed by Christ, effectually called, justified, adopted, sanctified, and saved, but the elect only.[16] 12).1Pe 1:2 Eph 1:4 2Th 2:13 13).1Th 5:9 Tit 2:14 14). Rom8:30 Eph1:5 2Th2:13 15).1Pe1:5 16).Joh17:9 Rom8:28 Joh6:64 1Jn2:19 VII. The rest of mankind God was pleased, according to the unsearchable counsel of His own will, whereby He extends or withholds mercy, as He pleases, for the glory of His sovereign power over His creatures, to pass by; and to ordain them to dishonor and wrath for their sin, to the praise of His glorious justice.[17] 17.Mat11:25 Rom9;17 2Ti 2:191Pe2:8 VIII. The doctrine of this high mystery of predestination is to be handled with special prudence and care,[18] that men, attending the will of God revealed in His Word, and yielding obedience thereunto, may, from the certainty of their effectual vocation, be assured of their eternal election.[19] So shall this doctrine afford matter of praise, reverence, and admiration of God;[20] and of humility, diligence, and abundant consolation to all that sincerely obey the Gospel.[21] 18).Rom9:20 Dev29:29 19).2Pe1:10 20).Eph1:6 Rom11:33 21).Rom11:5 2Pe1:10 Rom8:33 Luk10:20 |
제 3장 : 하나님의 영원하신 작정에 관하여
1. 하나님은 장차 될 모든 일을 영원 전부터 작정하셨는데, 이는 그의 뜻에 가장 지혜롭고 거룩한 계획대로 하신 것이다.1), 그러나 그 일로 인하여서 하나님이 죄의 조성자가 되시거나2) 사람들의 의지를 억제하심도 없으며, 자연법칙의 자유나 우연성을 파훼하지 않으시고 오히려 성립시키신다.3) 1) 엡1:11; 롬11:33; 히6:17; 롬9:15, 18. 2) 약1:13, 17; 요일1:5. 3) 행2:23; 마17:12; 행4:27, 28; 요19:11; 잠16:33. 2. 하나님은 비록 장차 어떤 환경에서 어떤 일들이 일어날 것을 다 아시지만4) 예지 하시는 장래일이나 예지하시는 지식을 따라 미래의 것을 작정(作定)하신 것은 아니다.5) 4) 행15:18; 삼상23:11, 12; 마11:21, 23. 5) 롬9:11, 13, 16, 18. 3. 하나님께서는 자신의 영광을 위하여 어떤 사람과 천사들은 영생을 얻도록 예정하시고,6) 다른 사람과 천사들은 영원한 죽음에 이르도록 선정(選定)하셨다.7) 6) 딤전5:21; 마25:41. 7) 롬9:22, 23; 엡1:5, 6; 잠16:4. 4. 이들 천사들과 사람들에 대한 예정은 개별적으로 그리고 불변적으로 계획되어 있으며 이들의 숫자도 확실하고 분명하기에 증감이 될 수 없다.8) 8) 딤후2:19; 요13:18, 6:37-39, 10:14-16, 27-29. 5. 하나님께서는 생명을 얻도록 예정된 사람들을 창세(創世) 전에, 자신의 영원하시고 불변하신 목적과, 오묘한 계획과, 선하시고 기쁘신 뜻에 따라 그리스도 안에서 영생에 이르도록 선택하시었다.9) 이렇게 선택하실 때 그들을 구원에 이르게 하는 원인이나 조건으로 저들에게 있을 장래의 믿음이나 선행, 오래 참는 일, 혹은 그 외의 다른 것을 미리 아시는 하나님의 예지에 의한 것이 아니라,10) 자신의 값없이 주시는 은혜와 사랑으로 하셨으니, 이 모든 것은 하나님의 영광스러운 은혜를 찬양하도록 하려는 데에 있다.11) 9) 엡1:4, 9, 11; 롬8:30; 딤후1:9; 살전5:9. 10) 롬9:11, 13, 16; 엡1:4, 9. 11) 엡1:6, 12. 6. 하나님이 택하신 자들로 영광에 이르도록 예정하신 것처럼, 그의 영원하시고 지극히 자유로우신 뜻을 따라 그들로 하여금 구원에 이르게 하는 모든 방편들도 예정하시었다.12) 그러므로 선택된 사람들은 아담 안에서 타락하였으나, 그리스도에 의해서 구속함을 받는 과정에 있어서,13) 때가 되어 역사(役事)하시는 그리스도의 영에 의해 그리스도를 믿도록 효과적으로 부르심을 받으며, 의롭다함을 받고, 양자 됨을 얻고, 성화(聖化)가 되고14) 믿음으로 구원에 이르도록 그의 능력으로 보살핌을 받는다.15) 그러나 택함을 받지 못한 자들에게는 이와 같은 일이 없다.16) 12) 벧전1:2; 엡1:4, 5, 2:10; 살후2:13. 13) 살전5:9, 10; 딛2:14. 14) 롬8:30, 엡1:5; 살후2:13. 15) 벧전1:5. 16) 요17:9; 롬8:47; 요6:64, 65, 8:47, 10:26; 요일2:19. 7. 하나님께서는 택함 받지 못한 나머지 사람들을 내버려 두어 그들의 죄 때문에 치욕의 형벌과 하나님의 진노를 당하도록 작정하셨으니, 그 결과는 그의 영광스러운 공의에 대한 칭송이다. 그가 이렇게 하심은 은혜를 베풀 수도 있고 아니 베풀 수도 있는 그의 측량할 수 없는 임의적 계획대로 하신 것인데, 이는 피조물에 대한 그의 주권적 능력의 영광을 나타내시기 위한 것이다.17) 17) 마11:25, 26; 롬9:17, 18, 21, 22; 딤후2:19, 20; 유1:4; 벧전2:8. 8. 지극히 신비한 예정의 교리는 특별히 신중하고 조심스럽게 다루어야 한다.18) 그렇게 함으로써 하나님의 말씀에 계시된 하나님의 뜻에 유의하여 순종하는 사람들로 하여금 자신들이 효과적으로 부름받은 사실과 자신이 영원한 선택을 받았음을 확신케 할 것이다.19) 그렇게 되면 이 교리로 인하여 신실하게 복음에 순종하는 모든 사람들이 하나님을 찬양하고 경외하며 공경하게 되고 또 겸손, 근면 및 풍성한 위안을 받게 된다.20) 18) 롬9:20, 11:33; 신29:29. 19) 벧후1:10; 엡1:6; 롬11:33. 20) 롬11:5, 6, 20; 벧후1:10; 롬8:33; 눅10:20. |